Degerö Boat Oy
Degerö veistämö on perustettu 1980 Risto Kristerin ja Seppo Mäkelän toimenpitein. ” Ennen tätä olin työskennellyt kahdella veistämöllä , joten minulla oli yli 20v. vuoden kokemus veneiden rakentamisesta, muuten en olisi uskaltanut aloittaa omaa yritystoimintaa, vaikkakin oma veistämö oli ollut pitkään ajatuksissa” kertoo Risto Kristeri.
Myös toisella perustajajäsenellä Seppo Mäkelällä oli vahva kokemus – hän on vastuussa yrityksen lasikuitutöiden laadusta; Risto Kristerin keskittyessä enemmän puutöihin ja yrityksen hallinnon ja markkinoinnin hoitamiseen.
”Meidän määränpäänä oli luoda hienoja ja laadukkaita purjeveneitä, käsin tehtynä alusta loppuun käyttäen parhaita saatavissa olevia materiaaleja.” kuvailee Risto Kristeri.
Nämä kaksi miestä halusivat myös tehdä veneitä, joissa ihmiset haluavat viettää aikaa – olivat he sitten merellä tai satamassa – muotoilu ja määrittelyt kehitettiin pitäen tämä asia mielessä. Sekä Risto ja Seppo ovat yhä aktiivisesti mukana yrityksessä. Heidän menestyksensä heijastuu yksityiskohtien huomioinnista kiteytyen jokaisessa uudessa veneessä, enemmän kuin aikaisemmin.
Nykyisin valmistamme 4-6 venettä vuosittain. Tämän lisäksi, kunnostamme ja korjaamme veneitä.
Vanhin edelleen tuotannossa oleva venemallimme on Degerö 28 MS, jonka muodot on kehittänyt Risto ja Seppo itse. Kysyntää tästä mallista riittää edelleen ja niinpä sitä on tehty veistämön alusta tähän päivään asti. D-28 MS tarjoaa miellyttävän purjehduskokemuksen sekä mukavuutta, jota on vaikea löytää toisista samankokoisista veneistä. ”Selvästi erottuvalla pyöreällä perällä, anteliaalla leveydellä ja elegantilla suoraviivaisuudella,D-28 MS on houkutteleva ja määrätietoinen vene,” kertoo Risto Kristeri.
Pitkällä kölillä, se on hyväkäytöksinen reittivene, helpottaen miehistön toimintaa avovesillä. Sisällä kohotetun ohjaamon ansiosta hyvä tilankäyttö mahdollistaa tilavan ja valoisan oleskelun. Viisi punkkaa kahdessa hytissä, runsaat säilytystilat ja hyvin toimiva pentteri täydentävät sisätilan toiminnallisuuden.
”Kookkain vene valikoimassamme on 38-jalkainen merten kaunokainen,” sanoo Kristeri.
Avomeriveneet
Degerö 28 oli veistämön ainoa malli aina vuoteen 1985, jolloin valmistui ensimmäinen Degerö 35 S. ”Veneen on suunnittellut Ruotsalainen Håkan Södergren, D-35 S:ssa on pitkä eväköli, skegi tuettu ruori, leveät sivukannet ja avoin etukansi sekä mukava ja turvallinen ohjauspiste. Nämä ominaisuudet liitettynä veneen vahvaan rakenteeseen mahdollistavat sen käyttämisen avomeriolosuhteissa. Perinteikäs sisustusratkaisu käsittää kuusi punkka kolmessa hytissä, pentterin, karttapöydän lähellä kansiportaikkoa sekä mahdollisuuden valita mahonkinen tai teak sisusta,” sanoo Kristeri.
Ensimmäinen Degerö 33 S tehtiin vuonna 1992. Veneessä on sama runko kuin Degerö 33 DS:ssa, mutta siinä on sisäohjaamon tilalla tuulilasi. Pituudet ovat 9,95 metriä, leveyden ollessa 3,30 metriä. Syväys on 1,55 ja uppouma 2000 kg. Purjepinta-ala 33 S:ssa on 60 neliömetriä.
”33 S ja 35 S tarkoittivat sitä että veistämömme nousi uuteen luokkaan, sanoo Risto Kristeri.
Vuonna 1990 valmistui ensimmäinen 331 DS, sen suunnitteli tunnettu suomalainen venesuunnittelija Hans Groop. ”331 DS tarjoaa deck salon mukavuudet purjeveneen runkoon asennettuna, Veneen helppo käsiteltävyys on varmistettu lyijykölillä ja tasapainotetulla ruorilla. Perän avotila on sekä turvallinen että helppokäyttöinen ruoriohjauksen, itsejalustavien vinssien ja monien muiden ominaisuuksien ollessa vakioita,” sanoo Kristeri. Kannen alla, 331 on erittäin hyvin varusteltu, 5/6 punkan ratkaisu, taidokas ja kaunis puusepäntyö ja ylellinen sisäverhoilu luovat kutsuvan ja käytännöllisen sisätilan. Laajennetulla peräpeilillä ja sisäänkäynnillä, 331 on tarjolla rinnan 33 S:n kanssa.
2000-luvun uudet mallit
Vuonna 2004 valmistui ensimmäinen Degerö 36 DS. Se pohjautuu samaan runkoratkaisuun kuin 35 S ja on myös Håkan Södergrenin suunnittelema.
36 DS hyödyntää kohotettua salonkia ja sisäpuolisen ohjauspisteen etuja liitettynä tukevaan 35 S:n avomerirunkoon. Veneessä on samanlaiset sisätilaratkaisut kuin 33 ja 38 jalan malleissa: 5/6 punkat, sisätilan navigointi/ohjauspiste sekä kohotettu salonki. Ulkopuolelta vene on jokaista yksityiskohtaansa myöten täydellinen avomeripursi. Lipallinen katto sulautuu hyvin kokonaisuuteen.
36 DS:n vakiomoottorina on usein Volvo Penta (29 kW), se on varma valinta myös muihin Degerö malleihin. Mutta lopulta kuitenkin asiakas valitsee, minkä moottorin hän haluaa veneeseensä. On mielenkiintoista, että muutamissa viimeisimmissä asennusprojekteissamme asiakas on vaihdattanut polttoaineella toimivan moottorin sähköiseen vaihtoehtoon. Yhdessä tapauksessa otettiin käyttöön 6 kW:n Silette potkuri. ”Sähkömoottori maksaa kaksi kertaa enemmän kuin perinteinen polttoaineella toimiva moottori, mutta monet asiakkaat ovatkin nykyisin erittäin ympäristötietoisia.
Vienti
Degerö veneiden vientimaita ovat olleet Tanska, Saksa, Japani, Norja viimeksi myös Ranska ja Ruotsi.
”Meillä on edustajia useissa maissa. Osallistumme myös messuille, esimerkiksi Hampurissa, Tukholmassa ja Yokohamassa.”